انتقاد از نبود طرح های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

به گزارش ایران 20 دانلود، رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: از هر 100 هزار زن در سنین باروری در سطح آذربایجان غربی 4.2 نفر بر اثر ابتلا به سرطان پستان جان خود را از دست می دهد.

انتقاد از نبود طرح های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

حمیدرضا فرخ اسلاملو در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، مرگ و میر مادران باردار بر اثر عوارض زایمان را مهم ترین شاخص سنجش سلامت مادران برشمرد و اضافه کرد: کشور دراین حوزه بسیار خوب عمل نموده است و با کاهش زایمان در منزل، افزایش سطح سواد عمومی و توسعه یافتگی میزان مرگ و میر مادران باردار از 200 مورد در هر 100 هزار مادر به 20 مورد کاهش داشته است که مطابق با برنامه های سازمان دنیای بهداشت در راستای کاهش مرگ مادران باردار است.

وی با بیان این که با وجود کاهش مرگ و میر مادران باردار بر اثر عوارض زایمان در 4 دهه گذشته، عوامل خطرآفرین و تهدیدکننده سلامت مادران نسبت به دهه های گذشته بشدت افزایش داشته است، در ادامه اعلام کرد: در جامعه کنونی سرطان پستان به عنوان اصلی ترین عامل مرگ و میر زنان در سن بارداری(15 تا50 سال) مطرح است و در آذربایجان غربی هم از هر 100 هزار زن در سن باروری 4.2 نفر به علت ابتلا به سرطان پستان جان خود را از دست می دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با تأکید بر این که با وجود شیوع فراوان سرطان پستان در کشورهای توسعه یافته میزان مرگ زنان بر اثر این بیماری بسیار کم تر است، در ادامه با انتقاد از نبود طرح های غربالگری همگانی برای تشخیص زودهنگام سرطان ها اضافه کرد: با وجود شروع طرح های غربالگری بیماری های شایع زنان این طرح ها تعمیم یافته نیستند و باید طرح های غربالگری به صورت دوره ای برای همه زنان بالای 20 سال کشور اجرا گردد.

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه مهم ترین عامل تهدیدکننده سلامت زنان در سنین یائسگی را پوکی استخوان برشمرد و اعلام کرد: زنان ایرانی به طور متوسط 10 سال زودتر از سایر زنان دنیا به پوکی استخوان دچار می شوند و با این وجود نگاه جامعه ما به پوکی استخوان به گونه ای است که این عارضه را برای سنین بالا طبیعی می دانند و باید نگاه عمومی جامعه به پوکی استخوان اصلاح گردد.

وی با انتقاد از طرح تحول سلامت با تأکید بر این که در این طرح ضمن افزایش کمیت مراقبت ها به کیفی سازی توجه شایسته ای نشده است، اعلام کرد: گسترش ظرفیت ها و امکانات بیمارستانی و انجام پیشگیری ها در سطح بالا هرچند امری لازم است اما نباید به عنوان اولویت اصلی مورد توجه قرار گیرد بلکه باید ارائه پیشگیری های سطح پایین و جلوگیری از افزایش ورودی بیمارستان ها به عنوان اولویت مطرح باشد.

فرخ اسلاملو یادآور شد: پوکی استخوان به عنوان یکی از 4 قاتل اصلی زنان ایرانی مطرح است با این وجود هیچ طرح غربالگری و برنامه پیشگیرانه ای در این راستا اجرا نمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 33

به "انتقاد از نبود طرح های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتقاد از نبود طرح های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از نبود طرح های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید