استفاده از ظرفیت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرایندی در پیشران های هسته ای

به گزارش ایران 20 دانلود، هدف از ساخت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرایندی به عنوان یک سیستم زیرساختی طراحی، ساخت، راه اندازی و تست یک سامانه محرک کنترلی با کاربری در راکتورهای هسته ای است اما یکی از مهم ترین تاثیرات و استفاده های این سیستم در زمینه پیشران های هسته ای است.

استفاده از ظرفیت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرایندی در پیشران های هسته ای

به گزارش خبرنگاران، طراحی و ساخت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرایندی از اقدامات مهم در راستای اجرای پروژه ای است که از سوی رئیس جمهور مورد تأکید قرار گرفته و اجرای آن در صدر برنامه های راهبردی سازمان انرژی اتمی است. این دستاورد در سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای رونمایی شد.

به گفته علی اکبر صالحی، استفاده از ظرفیت این سیستم در حوزه پیشران هسته ای، نویدبخش آغاز فصلی جدید در راستا ارتقای سطح فعالیت های سازمان انرژی اتمی است.

یک راکتور هسته ای، نقش مکانیزم محرکه میله کنترلی وارد و خارج کردن تمام میله های کنترلی در ارتفاعی برابر ارتفاع قلب راکتور است و اینکه بتواند میله های کنترلی را در هر موقعیتی از ارتفاع نگه دارد. موقعیت میله های کنترلی در قلب راکتور با استفاده از سنسورهای موقعیت آنالوگ و دیجیتال پیمایش می شود و کنترل کننده مقدار قدرت و راکتیویته راکتور است. کارکرد اصلی دیگر مکانیزم محرکه میله های کنترلی، آزادسازی سریع میله های کنترلی در زمان خاموشی سریع راکتور است. این حالت در شرایط اضطراری باید به سرعت فعال و در کمترین زمان ممکن میله ها را به قلب راکتور وارد کند.

زیرساخت مذکور می تواند نقش بسزایی در طراحی و یا ساخت سیستم کنترلی راکتورهای تحقیقاتی و قدرت که در کشور در حال کار و یا احداث هستند، داشته باشد.

با توجه به فعالیت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر و ساخت دو واحد دیگر و نیز برنامه ایران در درازمدت برای ساخت راکتورهای کوچک و بزرگ وجود این سیستم گامی در جهت بومی سازی یکی از حساس ترین بخش های مورد استفاده در راکتورهای اتمی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 172

به "استفاده از ظرفیت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرایندی در پیشران های هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ظرفیت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرایندی در پیشران های هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید