آشنایی با کوه سینا: کوهستان مقدس مصر

به گزارش ایران 20 دانلود، مصر باستان سرزمینی پر از اسرار و رمز و راز بوده است. یکی از مکان هایی که همواره مورد توجه مردم بوده، کوهستان مقدس مصر است. این کوهستان در شرق صحرای بزرگ آفریقا واقع شده و شامل دو کوه بزرگ البرز و سناست. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخ و اهمیت این کوهستان بپردازیم.

آشنایی با کوه سینا: کوهستان مقدس مصر

اگر علاقمند به سفر با تیم باتجربه بالای مسافرتی هستید با رهتورز همراه شوید، با مجری مستقیم تور مصر از اهرام ثلاثه دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

کوهستان مصر یکی از مناطق مذهبی و تاریخی مهم در کشور مصر است. این کوهستان در شرق رود نیل و در جنوب شرقی قاهره واقع شده و در میان مردم مصر به عنوان جایگاه مقدس و پر اهمیتی شناخته می شود. در این مقاله به بررسی تاریخچه، اهمیت مذهبی و جاذبه های گردشگری کوهستان مقدس مصر خواهیم پرداخت.

کوهستان مقدس مصر چگونه شکل گرفت؟

کوهستان مقدس مصر در حدود 30 میلیون سال پیش بر اثر فعالیت های زمین ساختی شکل گرفته است. سنگ های رسوبی در اثر فشار زمین ساختی بالا آمده و این کوهستان را به وجود آورده اند. چشم انداز طبیعی کوهستان شامل صخره های بلند و دره های عمیق است که منظره ای زیبا به این منطقه بخشیده است.

اهمیت مذهبی کوهستان

کوهستان مقدس مصر از دیرباز محل عبادت خدایان مصری بوده است. مردم مصر باستان این کوه ها را مقدس می دانستند و بر این باور بودند که خدایان در غارهای این کوهستان زندگی می کنند.

خدای بزرگ آمون را ساکن البرز می دانستند. خدای خورشید رع نیز هنگام غروب به البرز می رفت و صبح ها از آن بیرون می آمد. غارهای این کوهستان محل پرستش الهه حاتور بود.

معبدهای متعددی نیز برای پرستش خدایان در دامنه کوهستان ساخته شده بود. معروف ترین آنها معبد الاقصر است که در کنار رود نیل قرار داشت.

کوهستان مقدس مصر از دیرباز محل سکونت راهبان مسیحی بوده است. صومعه ها و کلیساهای متعددی توسط راهبان در دل این کوهستان ساخته شد که هنوز هم پابرجا هستند.

مهم ترین کلیسای کوهستان مقدس، کلیسای الاذرع است که در دهانه غاری طبیعی بنا شده و یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان محسوب می شود. این کلیسا در سال 326 میلادی توسط ملکه هلنا، مادر امپراتور قسطنطن کبیر ساخته شد.

راهبان مسیحی قرن ها در این کوهستان زندگی کرده و به عبادت مشغول بوده اند. آنها غارهای طبیعی را به کلیسا و صومعه تبدیل کردند و نقاشی های دیواری و مجسمه هایی در آنجا خلق کردند. امروزه نیز کوهستان مقدس یکی از مهم ترین مراکز مسیحیت قبطی در مصر به شمار می رود.

نقش مهم سیاسی

کوهستان مقدس نقش مهمی در سیاست مصر باستان داشت. پادشاهان مصر ادعا می کردند که فرزند خدایان کوهستان هستند و از این طریق مشروعیت الهی خود را اثبات می کردند.

آنها مراسم تاجگذاری خود را در کوهستان برگزار می کردند تا نشان دهند خدایان از آنها حمایت می کنند. تندیس ها و نقش برجسته های پادشاهان نیز در دل کوه تراشیده می شد تا پیوند آنها با خدایان را نشان دهد.

اهمیت اقتصادی

مواد معدنی متعددی در کوهستان مقدس وجود دارد که مصریان باستان از آن استفاده می کردند. سنگ های قیمتی مانند یشم، مرمر و گرانیت از همین کوهستان استخراج می شد و ثروت زیادی برای مصر به ارمغان آورد.

همچنین معادن طلای متعددی در این منطقه وجود دارد که مصریان باستان از آنها برای تزئین معابد و تولید زیورآلات استفاده می کردند. کوهستان مقدس منبع عظیمی از منابع طبیعی برای تمدن مصر باستان به شمار می رفت.

جاذبه های گردشگری

علاوه بر اهمیت مذهبی، کوهستان مقدس دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوانی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

امروزه کوهستان مقدس یکی از مقاصد محبوب گردشگری در مصر است. گردشگران از سراسر جهان برای دیدن آثار تاریخی این منطقه به مصر سفر می کنند. مهمترین جاذبه های گردشگری کوهستان عبارتند از:

  • معبد الاقصر - این معبد عظیم در کنار رود نیل واقع شده و نماد معماری مصر باستان است.
  • معبد حتشپسوت - این معبد به ملکه حتشپسوت اختصاص دارد و دارای تزئینات زیبایی است.
  • دره پادشاهان - این دره حاوی مقبره های پادشاهان مصر است که بازدید از آنها تجربه ای شگفت انگیز است.
  • روستای دهشور - این روستا نمایانگر زندگی روزمره مردم مصر در گذشته است.
  • صومعه ها و کلیساهای تاریخی همچون کلیسای الاذرع
  • غارها و راهروهای زیرزمینی طبیعی
  • چشم اندازهای زیبای کوهستانی
  • آبشارها و چشمه های طبیعی
  • قله سنت کاترین به ارتفاع 2637 متر که بلندترین نقطه کوهستان است
  • امکان کوهنوردی و صخره نوردی
  • حیات وحش غنی و گونه های نادر گیاهی و جانوری

مسیرهای کوهنوردی

کوهستان مقدس دارای مسیرهای کوهنوردی زیبا و چالش برانگیزی است. قله البرز با ارتفاع بیش از 2500 متر یکی از بلندترین نقاط مصر محسوب می شود و صعود به آن مستلزم آمادگی جسمانی است.

همچنین تپه های ماسه ای و دره های باریک این کوهستان مکان مناسبی برای کوهپیمایی و صخره نوردی هستند. دیدن طلوع و غروب خورشید از ارتفاعات البرز تجربه ای دیدنی است.

نتیجه

کوهستان مقدس مصر از دیرباز مکانی مقدس و دارای اهمیت زیادی برای مصریان بوده است. این کوهستان علاوه بر اهمیت مذهبی، دارای نقش مهمی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ مصر باستان داشته است.

کوهستان مقدس مصر به دلیل داشتن آثار و بناهای تاریخی و همچنین طبیعت بکر، یکی از شگفتی های گردشگری و طبیعی این کشور به شمار می رود. این منطقه نه تنها از لحاظ مذهبی حائز اهمیت است بلکه دارای جاذبه های توریستی فراوانی نیز می باشد. سفر به کوهستان مقدس مصر می تواند تجربه ای فراموش نشدنی برای هر طبیعت گرد و علاقه مند به تاریخ و فرهنگ باشد.

امروزه نیز این منطقه یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی و طبیعی مصر محسوب می شود و پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. مطالعه تاریخ و جاذبه های کوهستان مقدس به ما کمک می کند تا بیشتر با تمدن باشکوه مصر باستان آشنا شویم.

انتشار: 6 اسفند 1402 بروزرسانی: 6 اسفند 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2292

به "آشنایی با کوه سینا: کوهستان مقدس مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کوه سینا: کوهستان مقدس مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید