با نمره های بد دانش آموزان چکار کنیم؟

به گزارش ایران 20 دانلود، بیشتر والدین دوست دارند که بچه ها در مدرسه برترین عملکرد را داشته باشند و بالاترین نمره ها را بگیرند ولی عملکرد دانش آموزان در مدرسه، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نمره پایین همواره نشان دهنده تنبلی و بی توجهی دانش آموزان نیست. با توجه به این نکته، باید با نمره های بد دانش آموزان در مدرسه چکار کنیم؟ چه واکنشی برای عملکرد ضعیف بچه ها در مدرسه، واکنشی منطقی و سازنده است؟ با خبرنگاران مگ همراه باشید تا در آغاز فصل مدارس، یاد بگیرید که چطور با این مشکل کنار بیایید.

با نمره های بد دانش آموزان چکار کنیم؟

چرا باید به نمره های بد دانش آموزان در مدرسه توجه کنیم؟

واکنش نشان دادن در برابر نمره های بد دانش آموزان در مدرسه، بسیار چالش برانگیز است. و این چند دلیل دارد.

نشانی از پیروزیت یا شکست

نمره در مدارس به نشانه ای از شکست یا پیروزیت تبدیل شده است. نمره نشان می دهد که روند تحصیل فرزندتان چگونه است و آیا مسئله ای در مدرسه برای او وجود دارد یا نه. در واقع نمره کم می تواند تاثیرات منفی زیادی داشته باشد. ممکن است این حس را در فرزندتان ایجاد کند که همواره بازنده است و شکست می خورد.

اگر این اتفاق زیاد تکرار گردد، اعتمادبه نفس فرزند شما دچار آسیب می گردد. از بین رفتن اعتمادبه نفس، آثار مخرب زیادی دارد. پس نباید نسبت به نمره های او بی تفاوت باشید حتی اگر به نظر شما، نمره ملاک خوبی برای آنالیز شکست یا پیروزیت افراد نباشد.

نشانی از روند تحصیل

نمره نشان می دهد که فرزند شما در مدرسه چه عملکردی دارد. با پیشرفت سیستم های آموزشی، تقریبا نمره پایین گرفتن در مدارس، سخت و غیرممکن است. خصوصا در مدارس ابتدایی. پس اگر فرزند شما نمره های خوبی نمی گیرد، نشان می دهد که مسئله ای وجود دارد. این مشکل ممکن است مرتبط با عملکرد فکری، تحصیلی باشد یا حتی عوامل بیرونی در آن دخیل باشند.

مثلا ممکن است کودک شما مسائل شخصی دارد؛ در محیط خانه یا مدرسه آزار می بیند و… به همین خاطر نمره های بد دانش آموزان را باید پیگیری کنید و دلیل اصلی آن را کشف کنید.

وقتی دانش آموز نمره بدی می گیرد چکار کنیم؟

وقتی با نمره بد دانش آموزان روبه رو می شوید اولین قدم هایی که می توانید برای تشخیص مشکل بردارید به این ترتیب است:

1. صبر کنید

عکس العمل فوری نشان دهید و در لحظه، هیچ کاری انجام ندهید. مدتی صبر کنید و به خودتان زمان بدهید چون عکس العمل فوری معمولا همراه با خشونت است و نتیجه خوبی ندارد. نشان دادن ناامیدی به خصوص اگر برای بار اول نباشد، بدترین عکس العمل است.

2. برای صحبت کردن، برنامه ریزی کنید

حتما زمانی را برای صحبت کردن با فرزند خود در نظر بگیرید. این زمان باید برای هر دوی شما مناسب باشد، کار دیگری نداشته باشید و بتوانید روی موضوع تمرکز کنید.

3. باز گذاشتن امکان گفت وگو

گفت وگوی شما باید کاملا باز باشد و هر دو طرف حق حرف زدن داشته باشند. این صحبت برای سرزنش کردن نیست پس باید با لحن مناسب باشد و فرصتی به فرزندتان بدهد تا دلایل خودش را عنوان کند. برای نمونه می توانید از جمله های زیر بهره ببرید:

من اخیرا متوجه شده ام که نمره های درس ریاضیت خوب نیست. به نظرت چرا این رخ داده؟

در این جمله از ضمیر تو استفاده نکنید. یعنی نگویید اخیرا تو نمره های بدی می گیری و این قابل قبول نیست. این لحن حس سرزنش را به فرزندتان منتقل می نماید.

یا از این جمله بهره ببرید:

به من یاری کن که بفهمیم کجا مشکل وجود دارد که نمره های درس علومت کم شده؟

یا: ظاهرا مسئله ای با درس جبر داری. می تونیم این مشکل رو حل کنیم؟

همواره از او سوال کنید که به نظرت چه کاری برای بهتر شدن نمره ها می توانیم انجام دهیم؟ چی باعث شده که نمره های خوبی نداشته باشی؟

با این جمله ها سعی کنید دلیل اصلی را کشف کنید.

پاداش و تنبیه برای نمره های بد دانش آموزان؛ آیا تاثیری دارد؟

یکی از اولین چیزهایی که برای افزایش نمره دانش آموزان به فکرمان می رسد، استفاده از تکنیک پاداش و تنبیه است. اینکه دانش آموز را برای نمره های بد تنبیه کنیم و وعده بدهیم که در صورت پیشرفت، پاداش بگیرد. در ادامه هر دو را آنالیز می کنیم.

آیا باید برای نمره بد تنبیه در نظر بگیریم؟

پاسخ کوتاه این است که تنبیه و عواقب، باید متناسب با شرایط باشد. بعضی از پدر و مادرها تهدید می نمایند که فرزند را از رفتن به کلاس های ورزشی و فوق برنامه محروم می نمایند. این روش درستی نیست. محققان می گویند که نباید فعالیت هایی که باعث افزایش اعتمادبه نفس دانش آموز می گردد از او دریغ کنید؛ مثلا کلاس های ورزشی یا کلاس های فوق برنامه. اما توصیه می نمایند که مزیت هایی مثل تفریحات خاص را با پیشرفت تحصیلی او مرتبط کنید. مثلا محروم کردن از بازی های ویدیویی یا اجازه ندادن به دانش آموز برای وقت گذراندن با دوستانش اگر به صورت محدود باشد می تواند نتیجه بهتری بدهد.

برای دانش آموز معین کنید که هر زمان تکالیفش را انجام داد یا به نمره بالاتر رسید، فرصت دارد که مدت بیشتری بازی ویدیویی کند.

آیا باید برای نمره خوب پاداش در نظر بگیریم؟

جواب این سوال چندان واضح و دقیق نیست. اما در مجموع بهتر است که از پاداش های بیرونی برای این منظور، اجتناب کنید. مثلا قول دادن برای پارک بردن در صورت گرفتن نمره 20. تحقیقات نشان می دهد که پاداش برای نمره های خاص، معمولا تاثیر مثبتی ندارد چون برای بسیاری از افراد، یک هدف بلندمدت است که احتمال رسیدن به آن را صفر در نظر می گیرند در نتیجه انگیزه ای برای آن نخواهند داشت.

برای بهبود نمره های بد دانش آموزان چکار کنیم؟

مهم ترین بخش در واکنش به نمره های بد دانش آموزان، اتخاذ برترین تصمیم برای بهتر کردن شرایط است.

برای اینکه عملکرد ضعیف فرزندتان را در مدرسه بهبود ببخشید از این راه حلها بهره ببرید:

1. کشف دلیل

قبل از انجام هر کاری باید دلیل عملکرد ضعیف او را پیدا کنید. فقط با دانستن دلیل اصلی می توانید راه حل درست را به کار ببرید.

دانش آموزان معمولا به خاطر یکی از این دو دلیل، نمره های بد می گیرند. البته ما دلایل جانبی مثلا مسائل روحی در خانه یا مدرسه را کنار می گذاریم و این قضیه را از دید تحصیلی آنالیز می کنیم.

  • 1. درک نکردن محتوای درس
  • 2. نداشتن مهارت های نرم لازم برای پیروزیت

اگر مشکل فرزند شما در درک نکردن مفهوم درس باشد، این مشکل فقط در یکی دو درس اتفاق می افتد. مثلا نمره های بد او فقط در ریاضی است یا فقط در علوم. اما اگر مشکل فرزند شما در مهارت های نرم باشد، مثلا نظم و سازمان دهی، مدیریت زمان و مهارت های مرتبط با مطالعه، در این صورت احتمالا در تمام درس ها مشکل خواهد داشت.

این مساله را باید با معلم فرزند خود در میان بگذارید. راه های دیگر، استفاده از یاری مربی های دیگر برای تدریس در منزل است.

2. آنالیز عملکرد والدین

مرحله بعدی این است که عملکرد خودتان و واکنش خودتان را هم آنالیز کنید و آن را به نقد بگذارید.

بر اساس تحقیقات، وقتی صحبت از عملکرد تحصیلی می گردد، فرزندپروری مقتدرانه (گرم اما محکم) برترین راه حل است.

در واقع، مطالعه ای نشان داده است که دانش آموزانی که والدین با رویکردی مقتدرانه دارند، در مدارس نمرات بالاتری نسبت به همسالان خود کسب می نمایند.

مشکل این است که بسیاری از اوقات، وقتی والدین مقتدر با نیت خوب، بیش از حد ناامید یا نگران می شوند، می توانند به حالت والدین هلیکوپتری تبدیل شوند؛ یعنی والدینی که دائما بچه ها را زیر نظر دارند و بیش از حد درگیر آن ها می شوند. در واقع بچه ها در خصوص شیوه تربیتی شما دچار اشتباه می شوند و حس می نمایند دائما تحت نظر هستند. این برداشت باعث می گردد بچه ها احساس نمایند که بدون حضور و نظارت والدین، نمی توانند هیچکاری انجام دهند. در واقع احتیاج طبیعی کودک به اینکه مستقل باشد و این استقلال را کاملا حس کند، انکار می گردد.

بچه ها باید شکست خوردن و بلند شدن را هم تجربه نمایند. والدین هلی کوپتری همه کار می نمایند تا بچه ها در نهایت پیروز شوند. این اشتباه است. گاهی اوقات باید کنترل را به دست کودک بدهید تا تجربه کند، شکست بخورد و بیاموزد.

برای اینکه والدین هلیکوپتری نباشید، باید همواره دورادور از او حمایت کنید اما گاهی به او استقلال بدهید. حمایت خود را یک باره قطع نکنید بلکه با گذر زمان، سعی کنید کم کم دست از حمایت همه جانبه در تمام شرایط بردارید.

3. بهبود نظم و مهارت های نرم دانش آموز

یکی از دلایل نمره های بد دانش آموز در مدرسه، نداشتن نظم و سازمان دهی است. حتما این جمله را شنیده اید که میز نامرتب، نشان دهنده یک فکر نامرتب و آشفته است. همین نکته را می توان در خصوص کیف و کوله پشتی، کمد، تکالیف و… هم گفت. وقتی کودک نظم نداشته باشد، احتمال عدم پیروزیت او در مدرسه بیشتر می گردد.

خوشبختانه سن مدرسه سن خوبی برای آموزش نظم و عادت دادن دانش آموزان به مرتب بودن و سازمان دهی کردن است.

برای این کار این راه حلها را امتحان کنید:

  • برای صحبت کردن در خصوص مدرسه هر هفته یک زمان معین و منظم برای آنالیز اوضاع مدرسه در نظر بگیرید.
  • یک روال مشق شب را معین کنید که شامل یادآوری مداوم نباشد.
  • مرتب بودن کوله پشتی ها و تکالیف را شب قبل آنالیز کنید.
  • هر هفته یک جلسه 20 دقیقه ای برای پاک سازی برنامه ریزی کنید که در آن همه افراد خانه به تمیزکاری و مرتب کردن محیط خود می پردازند.

4. بهبود مهارت های مطالعاتی

بعضی از دانش آموزان ساعت های زیادی را صرف مطالعه می نمایند؛ اما نتایج آن را نمی بینند. همانطور که به نظر می رسد، بیشتر بچه ها در واقع مهارت های مطالعه صحیح را بلد نیستند. به عنوان مثال، 84 درصد از بچه ها با بازخوانی مطالب، مطالعه می نمایند که در واقع ناکارآمدترین روش یادگیری است. ممکن است بلد نبودن مهارت مطالعه صحیح یکی از مهم ترین دلایل نمره های بد دانش آموزان در مدرسه باشد.

بعضی از راه حلهایی که می توانید برای بهبود شرایط امتحان کنید به این ترتیب است:

  • زمانی برای مطالعه قبل از آغاز تکالیف در نظر بگیرید.
  • از فرزندتان بخواهید که از روش های مختلف مثلا شرکت در یک آزمون برای تست کردن خود استفاده کند نه صرفاً مرور کردن.
  • محیط مناسب مطالعه آماده کنید که حواس پرتی را به حداقل برساند.

جمع بندی

نمره های بد دانش آموزان در مدرسه یکی از مهم ترین دغدغه های والدین است که با آغاز فصل مدارس، اضطراب و نگرانی آن ها را بیشتر می نماید. برترین کاری که می توانید برای نمره های بد دانش آموزان در مدرسه انجام دهید این است که ابتدا به یاری خود دانش آموز و بعد معلمان او، دلیل اصلی مشکل را پیدا کنید. در مرحله بعد مراقب واکنش خود باشید و از خشونت اجتناب کنید. در نهایت، با یاد دادن مهارت های نرم به دانش آموزان و عادت دادن او به نظم و برنامه ریزی، به دانش آموز یاری کنید که هر روز عملکرد بهتری نسبت به قبل داشته باشد.

منبع: Ectutoring

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 شهریور 1402 بروزرسانی: 25 شهریور 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2278

به "با نمره های بد دانش آموزان چکار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با نمره های بد دانش آموزان چکار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید